Ook een crypto blog/advies van mij

Door SirDarkAngel op dinsdag 19 december 2017 09:55 - Reacties (20)
Categorie: -, Views: 6.323

“Heb jij al Bitcoin?” is de vraag, “Nee, ik zit in de alts” is het antwoord. Een gesprek als deze zouden weinig mensen begrijpen begin dit jaar, maar nu het jaar eindigt snappen veel mensen waar het over gaat. “Snappen” is wel een riskant woord in deze. Hoeveel mensen er ook mee bezig zijn deze tijd, weinige begrijpen daadwerkelijk wat de Bitcoin, laat staan een altcoin is. Toch wordt er massaal ingestapt en slechts beperkt uitgestapt.

De blockchain technologie is krachtig en kent veel use cases. Op hetzelfde moment wordt de techniek gehypt en worden er grote bedragen ingepompt. Mensen welke zijn ingestapt aan het begin van dit jaar hebben geen “goede keuzes” gemaakt wat betreft altcoins als deze slechts 1000% winst hebben gemaakt, want vele malen hoger was mogelijk. “Goede keuzes” is hier een lastige term, want geen particulier of bedrijf weet op dit moment hoe je een altcoin moet valueren. Op twitter zie je ervaren beurshandelaren tot loodgieters lijnen tekenen op koersgrafieken zoals deze ook gebruikt worden in de aandelenmarkt, ook al zijn deze helemaal niet toepasbaar en iedereen heeft een mening over wanneer een munt omhoog of omlaag gaat. Als een altcoin in een maand 1 of 2 procenten omhoog gaat dan rijst er onvrede want andere altcoins zijn gestegen met 30 procent of meer en paniekoverstappen worden gemaakt.

Doordat de gemiddelde portefeuilles zo sterk groeien komt er mond tot mondreclame. Collega’s, ooms, tantes, vaders, moeders, neefjes en nichtjes worden geadviseerd ook in coin x te stappen, want “gegarandeerde winst”. Als er gevraagd wat ‘coin x’ is dat krijg je al bij veel personen snel vage antwoorden: “Supercoin, snel winst”, “Ja, het zijn een soort turbo’s van de Bitcoins”, “Een coin met een maar 3 miljoen aan coins, ze gaan gegarandeerd de miljard aantikken, dus kassa!”. Vervolgens stapt de andere persoon in, want als zijn adviseur zoveel winst heeft gehaald, dan moet hij er wel verstand van hebben en er ontstaat een onvoorspelbare geldstroom waar niemand van kan voorspellen welke kant die op gaat en dit heet in mijn optiek gokken.

Nu is gokken niet perse slecht. Ik ben er zelfs van overtuigd dat veel mensen een gokje wagen op zijn tijd leuk vinden en de risico’s welke hieraan hangen bewust nemen. Het hoeft dan ook helemaal niet dom te zijn om de crypto wereld in te stappen. Zonder risico’s geen grote winsten. Dit geld voor bitcoin, altcoins, relaties etc. Dom is het om geld te stoppen in een gokautomaat, omdat je weet dat de uitbater van de automaat de grote winnaar is en je winstkansen zeer klein zijn. In de crypto wereld is er wel degelijk een goede kans om winst te maken, maar je moet beseffen dat de munt waarin je investeert morgen 0 euro’s waard kan zijn. Het kan zijn dat de hele crypto wereld binnen een avond volledig in kan storten. Dus je 13de maand investeren in crypto kan goed uitpakken. Met een goede keuze maak je van de 13de maand een extra jaarsalaris. Zolang je er maar bewust van bent dan de 13de maand ook volledig kan verdwijnen. Want waar we nu met zijn alleen instappen en de koersen stijgen, daar komt er ook een moment dat de markt slechter gaat en we met zijn alleen gaan verkopen en de koersen dus dalen. Weeg voor jezelf de risico’s af.

Mocht je besluiten in te stappen kijk dan goed naar waar je in investeert. Vandeweek zie ik Dirk Scheringa een nieuwe coin pluggen en praten over de “blocksjain”. Hij heeft geen idee waar hij over praat, maar ziet geld en is bewust van de onwetendheid van de gemiddelde investeerder. Investeer niet in zijn bedrijf en de 100ťn overige “shitcoins” van mensen welke coins aanprijzen zonder duidelijk verhaal. Investeer niet in een coin, omdat je neefje daar zoveel winst op heeft gemaakt, of hij het zo fantastisch vindt. Investeer in een bedrijf welke daadwerkelijk een toegevoegde waarde heeft en waarvan je snapt wat ze doen.

Zelf zou ik je adviseren de munt Stratis te bekijken. Een platform welke bedrijven de mogelijkheid geeft blockchain te gaan gebruiken via het .NET platform. Een bedrijf welke al veel technologie gepubliceerd heeft en in de komende maanden zijn platform op gaat leveren. Maar zo heb ik een mening en zullen andere daar een andere mening over hebben. Geloof mij niet blind, geloof je vriend met veel winst niet blind, geloof de Autoriteit FinanciŽle Markten (AFM) woordvoerder niet direct. Lees je in, doe je eigen onderzoek en trek je eigen conclusies. Snap dat je niet alleen veel kan winnen, maar ook veel kan verliezen. Snel rijk worden willen we allemaal, maar gratis geld bestaat niet. Ga dus niet lenen om je geld snel terug te verdienen met crypto, ook niet met je studiefinanciering of een tweede hypotheek. Besluit je toch in te stappen, geniet ervan als je winst maakt. Er zijn altijd keuzes welke beter hadden kunnen uitpakken, maar raak niet blind door hebzucht.

Cheers,

Roy

Volgende: IT recruiters, kunnen we zonder ze? 20-07 IT recruiters, kunnen we zonder ze?
Volgende: Verkiezingstijd 03-'17 Verkiezingstijd

Reacties


Door Tweakers user himlims_, dinsdag 19 december 2017 10:20

het helee blockchain/cryptocurrency is mij niet 100% helder; maar correct me if im wrong;

er zijn x-aantal coins te minen (dus een maximum) wanneer er een max is van iets(grondstof/geld/product) kan er toch niets anders gebeuren dan stijgen (mits er vraag blijft). Immer komen er geen nieuwe 'coins' bij, maar vraag is er nog steeds, da is er toch geen andere uitkomst dan dat valuta gaat stijgen?

Door Tweakers user Jeoh, dinsdag 19 december 2017 10:27

Cryptocurrency, niet crypto.

Door Tweakers user SirDarkAngel, dinsdag 19 december 2017 10:27

himlims_ schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 10:20:
het helee blockchain/cryptocurrency is mij niet 100% helder; maar correct me if im wrong;

er zijn x-aantal coins te minen (dus een maximum) wanneer er een max is van iets(grondstof/geld/product) kan er toch niets anders gebeuren dan stijgen (mits er vraag blijft). Immer komen er geen nieuwe 'coins' bij, maar vraag is er nog steeds, da is er toch geen andere uitkomst dan dat valuta gaat stijgen?
Zolang er meer vraag dan aanbod blijft dan zal de prijs inderdaad stijgen. Het is per munt verschillend of er een maximum supply is. Er zijn coins waar er een maximum is en er zijn coins waar er elk jaar 10% coins bijkomen bijv. Dit staat als het goed is goed beschreven in een whitepaper van een coin.

Grondstoffen zullen we nodig hebben. De vraag of we crypto munten nodig hebben is maar de vraag en zo ja, welke dat zijn. De meeste mensen zitten niet in crypto voor het product, maar voor de winst. Als de markt straks stopt met stijgen willen mensen gaan cashen. Als teveel mensen dat gaan doen en er is vanuit de markt geen vraag dan gaat de koers naar beneden. Omdat de volumes waarmee er gehandeld wordt een stuk kleiner is dan de coins in omloop kan de koers heel hard dalen als grote spelers gaan verkopen.

Dus je hebt gelijk dat mits er vraag is de waarde zal blijven stijgen. Die vraag zal alleen niet eeuwig zijn.

Door Tweakers user Dooievriend, dinsdag 19 december 2017 11:58

himlims_ schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 10:20:
het helee blockchain/cryptocurrency is mij niet 100% helder; maar correct me if im wrong;

er zijn x-aantal coins te minen (dus een maximum) wanneer er een max is van iets(grondstof/geld/product) kan er toch niets anders gebeuren dan stijgen (mits er vraag blijft). Immer komen er geen nieuwe 'coins' bij, maar vraag is er nog steeds, da is er toch geen andere uitkomst dan dat valuta gaat stijgen?
Dan ga je ervan uit dat de vraag idd gelijk blijft. Bij stijgende prijs zie je dat de vraag daalt. Om je grondstoffenanalogie verder te gebruiken: er is een eindige voorraad olie. Voor de financiŽle crisis is de prijs tot 160 dollar per vat gegaan, aangezien iedereen zag dat de voorraad eindig was en de vraag niet opdroogde. Echter, nu is de prijs 50 dollar per vat. Wat is er gebeurd? De vraag is veranderd: er zijn nieuwe technologieŽn die olie zullen vervangen, onder druk van een maatschappij die probeert de CO2-uitstoot te laten dalen.

Hetzelfde kan gebeuren met cryptocurrency: het is niet moeilijk een nieuwe cryptomunt te maken die de vraag naar oude cryptomunten kan laten afnemen. Of om het op een andere manier te zeggen: hoewel een cryptomunt zelf eindig is, is het potentiŽle aantal verschillende cryptomunten zeker niet eindig ;)

[Reactie gewijzigd op dinsdag 19 december 2017 12:00]


Door Tweakers user Dooievriend, dinsdag 19 december 2017 11:59

-

[Reactie gewijzigd op dinsdag 19 december 2017 11:59]


Door Tweakers user base_, dinsdag 19 december 2017 13:53

En wat is het nut van het wegstoken van enorme hoeveelheden energie om die bitcoins en transacties te genereren/faciliteren voor de maatschappij? Het huidige energieverbruik van die bitcoins en blockchains is schrikbarend, ik mag hopen dat er heel snel een eind aan komt.

Door Tweakers user Morelleth, dinsdag 19 december 2017 14:59

Dooievriend schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 11:58:
[...]


Dan ga je ervan uit dat de vraag idd gelijk blijft. Bij stijgende prijs zie je dat de vraag daalt. Om je grondstoffenanalogie verder te gebruiken: er is een eindige voorraad olie. Voor de financiŽle crisis is de prijs tot 160 dollar per vat gegaan, aangezien iedereen zag dat de voorraad eindig was en de vraag niet opdroogde. Echter, nu is de prijs 50 dollar per vat. Wat is er gebeurd? De vraag is veranderd: er zijn nieuwe technologieŽn die olie zullen vervangen, onder druk van een maatschappij die probeert de CO2-uitstoot te laten dalen.

Hetzelfde kan gebeuren met cryptocurrency: het is niet moeilijk een nieuwe cryptomunt te maken die de vraag naar oude cryptomunten kan laten afnemen. Of om het op een andere manier te zeggen: hoewel een cryptomunt zelf eindig is, is het potentiŽle aantal verschillende cryptomunten zeker niet eindig ;)
Bij de olie prijs telt ook mee dat de grote producenten het veel goedkoper op de markt zetten om concurrentie van schaalolieboringen om zeep te helpen.

Bij de crypotmunten ligt het maar net aan de implementatie.
Sommige hebben een beperkte voorraad (BTC) maar kunnen nog steeds geforked worden wat eventueel een reductie van de prijs kan veroorzaken (of een relatief solide extra munt, maar het geld moet ergens vandaan komen)
Andere coins hebben een compleet andere manier van verwerven. Soms simpelweg bij gratie van de gene die ze bedacht heeft en zegt hoeveel er zijn. (en wat zou er toch gebeuren met de waarde als in een keer de voorraad verdubbeld om dat de uitgever wat extra cashflow nodig heeft)

Door Tweakers user Tim_bots, dinsdag 19 december 2017 18:04

Als je een half uurtje over hebt zijn deze 2 YouTube filmpjes best een aanrader om het principe achter de block chain uitgelegd te krijgen.
https://youtu.be/bBC-nXj3Ng4
https://youtu.be/S9JGmA5_unY

Niet door mij geverifieerd op accuraatheid

Door Tweakers user OverSoft, woensdag 20 december 2017 10:03

base_ schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 13:53:
En wat is het nut van het wegstoken van enorme hoeveelheden energie om die bitcoins en transacties te genereren/faciliteren voor de maatschappij? Het huidige energieverbruik van die bitcoins en blockchains is schrikbarend, ik mag hopen dat er heel snel een eind aan komt.
Newsflash, de hoeveelheid energie die gebruikt wordt om goud te delven is op dit moment ongeveer 35x zo hoog als bitcoin...

Door Tweakers user JohanNL, woensdag 20 december 2017 11:35

OverSoft schreef op woensdag 20 december 2017 @ 10:03:
[...]


Newsflash, de hoeveelheid energie die gebruikt wordt om goud te delven is op dit moment ongeveer 35x zo hoog als bitcoin...
Deze vergelijking wordt wel vaker gemaakt maar slaat echt werkelijk waar nergens op.
Bitcoins of enige andere vorm van cryptocurrency is niet meer en niet minder dan een stuk digitale code terwijl goud een echt fysiek product is.
Je kunt met goud zoveel meer dan het enkel te delven en in een kluis te stoppen ( waar jij denk ik naar suggereert? )
Als de cryptocoins allemaal zullen vallen in waarde of zelfs 0 zullen zijn heb je enkel nog een '' saldo '' van de hoeveelheid coins in je digitale portemonnee en waardeloze digitale codes.

De cryptocoins moet je daarom ook niet vergelijken met goud, silver of wat voor fysiek product dan ook maar eerder als alternatief voor fiat geld.
Aangezien banken elke keer dat ze '' geld erbij toveren '' niet een heel netwerk van computers aan het werk zetten om het geld te maken weet je al welke vorm energiezuiniger is.

Door Tweakers user itlee, woensdag 20 december 2017 12:42

hier staan alle topcoins, met hun waardes en wat de coin precies inhoud en waar je ze evt in een "digitale portomonee" kan stoppen...

https://onchainfx.com

Wees voorzichtig, ik had in 2 dagen 6k verdiend...nu zijn we een paar weken verder is er al 3k weg aan verkeerde keuzes/verkeerde momenten uitstappen...

zoals de topic starter als zegt, gratis geld bestaat niet, en t is risicovol...En goed doen in deze gekke crypto wereld valt niet mee...


Door Tweakers user LOTG, donderdag 21 december 2017 09:03

@JohanNL
Helemaal mee eens. Bitcoins zijn als product compleet waardeloos waarbij goud legio van toepassingen kent.

Je PC zou geen eens meer aan gaan als er geen goud meer was. Dus geen Bitcoins zonder goud.

Het is echt belachelijk hoeveel energie in Bitcoin gestoken word, en het enige waar het voor gebruikt word is speculeren. In mijn ogen een grote design flaw (ja ik weet dat het ook juist een core onderdeel is).

Door Tweakers user botneet, donderdag 21 december 2017 09:55

Ik zit er stiekem aan te denken om in een pakketje te gaan investeren, dus in de voeding in de electronica, in de olie, andere grondsrof, een bedrijf wat olie faciliteert en cryptocurrencie bijvoorbeeld.

Het lijkt me slim te spreiden en aangezien ik geld kan missen oo het moment en ik smaar eens per jaar 0.05% rente krijg in het jaar wil ik dus gewoon aandeken gaan kopen. Ook omdat ik van handelen hou. Ik wil met een laag bedrag beginnen, dus 25 % van wat ik te besteden heb aan spaargeld, het blijft immers een risico en moet de kunst me ook eigen maken. Ik zal wellicht iets minder winst maken, maar heb niet maar 1 ijzer in het vuur. Alles boven de 0.05% winst zou super zijn. Vroeger loonde het sparen nog, maar tegenwoordig kost het me geld. Tijd om wat met het dode kapitaal te doen.

Door Tweakers user MitchellHearth, donderdag 21 december 2017 10:02

Leuk stukje tekst! Mij lijkt mond op mondreclame alleen niet zo fris ;) Denk dat je daar mond tot mondreclame bedoelt!

Door Tweakers user SirDarkAngel, donderdag 21 december 2017 10:27

MitchellHearth schreef op donderdag 21 december 2017 @ 10:02:
Leuk stukje tekst! Mij lijkt mond op mondreclame alleen niet zo fris ;) Denk dat je daar mond tot mondreclame bedoelt!
Thx! Heb het aangepast.

Door Tweakers user .oisyn, donderdag 21 december 2017 12:53

LOTG schreef op donderdag 21 december 2017 @ 09:03:
@JohanNL
Helemaal mee eens. Bitcoins zijn als product compleet waardeloos waarbij goud legio van toepassingen kent.
Grapjas :). Het is wel waar wat je zegt, maar goud als grondstof staat compleet niet in verhouding met de huidige waarde. Goud heeft de huidige prijs omdat het gebruikt wordt als opslag van waarde, niet omdat het nou zo'n zinnige grondstof is.

Bitcoin is wat dat betreft juist uitstekend te vergelijken met goud. Waarom wordt goud al enkele millennia gebruikt als vertegenwoordiging van waarde? Omdat het:
• Schaars is
• Niet vergaat
• Makkelijk deelbaar is

En goed, dat het dan ook nog mooi glimt heeft psychologisch gezien ook meegeholpen, maar objectief gezien is dat irrelevant.

Truffels zijn schaars, maar die gaan rotten. Daar heb je dus niets aan. Zand vergaat niet, maar is dan weer niet schaars, dus daar heb je weer onpraktische hoeveelheden voor nodig.

De meeste cryptocurrencies voldoen prima aan bovenstaande punten, en zijn derhalve dus goed bruikbaar als ruilmiddel en opslag van waarde. Het enige argument dat je nog kunt maken is dat, hoewel een munt zelf schaars is, je makkelijk meerdere munten kunt maken. Zeker waar, maar een munt is niets zonder support. De economie en hash rate achter bitcoin is zoveel maal groter dan die van andere crypto's (ja crypto's ja, prima afkorting), puur omdat het de first mover is

[Reactie gewijzigd op donderdag 21 december 2017 12:53]


Door Tweakers user ChojinZ, donderdag 21 december 2017 17:10

.oisyn schreef op donderdag 21 december 2017 @ 12:53:
[...]

Grapjas :). Het is wel waar wat je zegt, maar goud als grondstof staat compleet niet in verhouding met de huidige waarde. Goud heeft de huidige prijs omdat het gebruikt wordt als opslag van waarde, niet omdat het nou zo'n zinnige grondstof is.
Lol, maar dat stukje (bitcoin) code staat wel in verhouding met de huidige waarde?

Door Tweakers user TWeaKLeGeND, vrijdag 22 december 2017 08:03

Crypto assets niet crypto currency als we dan de reguliere term niet willen accepteren.

Door Tweakers user Discipline, zaterdag 30 december 2017 22:36

ChojinZ schreef op donderdag 21 december 2017 @ 17:10:
[...]


Lol, maar dat stukje (bitcoin) code staat wel in verhouding met de huidige waarde?
In de toekomst weet niemand het, maar op dit moment wel. Anders zou de huidge waarde niet zo hoog zijn. 1 euro is nu ook (ongeveer) een brood waard. Als er volgende maand hyperinflatie in de EU dan kan het zo zo zijn dat 1 brood ongeveer 100 euro waard is en 1 bitcoin 100.000 euro, immers, juist omdat de euro zoveel hyperinflatie heeft kan het zijn dat een cryptocurrency heel veel waard is.

Zelf volg ik het al een hele tijd en met mijn economische achtergrond is er een goede kans dat ik in de toekomst full time ga traden, maar wel met veel spreiding en geld dat ik kan verliezen.

Reactie formulier
(verplicht)
(verplicht, maar wordt niet getoond)
(optioneel)